Pikalaturilla sähköauton akkuun saa nopeasti paljon virtaa. Pikalataus on kätevää etenkin pitkällä ajomatkalla, mutta pikalatureiden harkitsematon käyttö voi käydä kukkarolle kalliiksi. Sähköautoilijan kannattaakin olla tarkkana pikalatausten hinnoitteluja vertaillessaan.
Pikalaturit ovat sähköautojen lataukseen tarkoitettuja latureita, jotka syöttävät akkuun virtaa tyypillisesti yli 50 kilowattia tunnissa. Tällä hetkellä suuri osa uusista sähköauton pikalatureista on ainakin 100 kW-tehoisia, ja tehokkaimmat pikalaturit antavat sähköautolle virtaa jopa 300 kW.
Pikalatureita kutsutaan toisinaan myös DC-latureiksi, ja niitä voi käyttää useimpien sähköautojen lataamiseen.
”Joissakin vanhemmissa sähköautoissa ei ole pikalatausmahdollisuutta, mutta uusissa sähköautoissa pikalatausmahdollisuus on poikkeuksetta vakiovarusteena. Sähköautojen maksimilataustehoissa on kuitenkin eroja: esimerkiksi Tesla Model 3 Long Range mallia voidaan ladata jopa 250 kW teholla, kun taas Opel Mokka-e:n maksimilatausteho on 100 kW”, Lumme Energian latausratkaisuasiantuntija Josua Viljakainen selventää.
Pikalatauksen teho hiipuu sähköauton akun täyttyessä
Pikalatureita käytetään lähinnä sähköautolla matkaillessa silloin, kun pitkäkestoisempi lataaminen ei ole mahdollista. Pikalatausasemalla sähköauton tyhjä akku täyttyy 70–80 prosenttiin noin 20–40 minuutissa riippuen laturin tehosta ja sähköauton ominaisuuksista. Pikalataus tuo siis sähköautolle lisää ajoaikaa noin 100–250 kilometrin matkalle.
Sähköauton akku täyttyy nopeammin, kun se on pikalatauksen alkaessa lämmin. Akkua ei kuitenkaan yleensä kannata ladata pikalaturilla aivan täyteen.
”Pikalatureiden latausnopeus hidastuu huomattavasti, kun akusta on täynnä noin kolme neljäsosaa. On siis turhaa ja tyyristäkin odotella, että akku latautuu aivan täpötäyteen. Virtaa on hyvä ladata vain sen verran, että matka pääsee jatkumaan seuraavalle etapille”, Viljakainen neuvoo.
Pikalatauksen hinta määräytyy minuuttien tai kilowattituntien mukaan
Pikalatureiden käytöstä veloitetaan joko kilowattitunti- tai minuuttitaksalla. Tällä hetkellä suurteho-latureissa minuuttihinnoittelu on Suomessa kWh-hinnoittelua yleisempi veloitustapa.
Sähköauton lataaja maksaa kWh-perusteisten mittareiden käytöstä noin 25–45 senttiä kilowattitunnilta. Minuuttihinnoitellusta latauksesta laskua taas kertyy noin 20–50 senttiä minuutilta, riippumatta siitä kuinka paljon akku täyttyy.
”On olemassa myös yhdistelmähinnoittelulla toimivia latureita, joissa esimerkiksi ensimmäiset 45 latausminuuttia veloitetaan kWh-perusteisesti, minkä jälkeen mittari alkaa raksuttaa minuuttitaksalla. Tällaisella hinnoittelumallilla halutaan estää autojen turha seisominen latauspisteillä”, Viljakainen kertoo.
Lataajan kannattaakin pohtia, millainen hinnoittelu tulee kussakin tilanteessa edullisimmaksi.
Kustannustehokkuus riippuu pitkälti siitä, kuinka nopeasti sähköauton akku latautuu.
Pikalaturin teho ja sijainti vaikuttavat latauskustannuksiin
Pikalatausten hinnanvaihteluiden suurehkot erot selittyvät muun muassa latureiden teholla. Tehokkaampien pikalatureiden käyttö on yleensä kalliimpaa kuin hitaampien.
Myös palveluntarjoajan omat intressit vaikuttavat siihen, kuinka paljon latauksesta pitää pulittaa.
”Esimerkiksi kauppakeskuksista voi löytyä ilmaisia latureita, joiden avulla houkutellaan sähköautoilijat käyttämään paikan muita palveluita.” Viljakainen avaa.
Pikalatauksen hinnan määrää pikalaturin omistaja
Pikalatauksen hinta muodostuu myös palveluntarjoajalle kertyvistä kuluista. Esimerkiksi 50 kWh latauslaitteen hankintahinta on yli 20 000 euroa. Laite tarvitsee 80-ampeerisen sähköliittymän, jonka liittymäkustannukset esimerkiksi Järvi-Suomen alueella ovat noin 7 500 euroa. Palveluntarjoaja maksaa laturin liittymästä verkkoyhtiölle myös n. 250 euron kuukausimaksun. 150 kWh pikalaturin hankinta-, asennus- ja juoksevat kustannukset ovat 50 kWh laturiin verrattuna lähes kolminkertaiset.
”Pikalatureiden käytön hinnoittelusta vastaa sen omistaja. Esimerkiksi huoltoasemilta löytyvät pikalaturit eivät välttämättä ole huoltoasemien omistuksessa, vaan joku muu palveluntarjoaja on voinut asennuttaa laturit kohteeseen”, Viljakainen toteaa.
Hintatietoisen sähköautoilijan kannattaa perehtyä pikalatureiden sijaintiin ja hintaan hyvissä ajoin ennen matkaa.
Esimerkiksi Suomen Sähköautoilijat ry:n ylläpitämältä Latauskartta-sivustolta löytyy valtaosa Suomen latauspisteistä. Ajantasaisimmat latureiden hintatiedot löytyvät latauspalvelun tarjoajien omilta nettisivuilta tai mobiilisovelluksista.
Viisi vinkkiä säästeliäälle sähköauton pikalataajalle
- Tarkista pikalaturin teho ja vertaa sitä autosi latausvalmiuden maksimitehoon. Kaikki sähköautot eivät voi hyödyntää pikalatureiden koko kapasiteettia.
- Tarkista, toimiiko pikalaturi minuutti- vai kilowattituntihinnoittelulla ja mieti, kumpi hinnoittelutapa sopii paremmin tilanteeseesi.
- Kirjaudu laturille oikean palveluntarjoajan puhelinsovelluksella tai RFID-tunnisteella, niin vältyt ylimääräisiltä roaming-maksuilta.
- Lataa akku mahdollisimman tyhjänä ja täytä sitä pikalaturilla vain sen verran kuin on tarpeen. Pikalaturilla ei ole kustannustehokasta ladata sähköauton akkua täyteen.
- Vältä kylmän akun lataamista. Jos sähköautossa on navigaattoriin liitetty akun lämmitysominaisuus, käytä sitä.
Meiltä saat sähköauton latauspisteet luotettavasti niin yrityksiin kuin kotiinkin.
Kaikki alkaa kartoituksesta!
Lisää blogejamme sähköautoilusta löydät Blogi-sivultamme. Tässä muutama ehdotus: