Sähköauton lataus on helppoa ja huoletonta, kun dynaaminen kuormanhallinta pitää silmällä sähköliittymän kuormitusta ja säätää lataustehon automaattisesti. Ilman kuormanhallintaa laturin latausteho jää helposti pieneksi – tai vaihtoehtoisesti pääsulake on vaarassa palaa toistuvasti.Suomessa sähköautoja ladataan pääasiallisesti kotona, niin kuin hyvä onkin, sillä lataaminen on kotioloissa edullisinta. Turvallisen kotilatauksen takaa kiinteästi asennettava ja autonvalmistajan hyväksymä latauslaite.
Dynaamisen kuormanhallinnan avulla latausteho muuntuu automaattisesti kodin muun sähkönkulutuksen mukaan niin, ettei sähköliittymä ylikuormitu.
Jos sähköauton latauspiste asennetaan omakotitaloon ilman dynaamista kuormanhallintaa, laturin maksimitehon voi säätää tasolle, jonka pääsulake kestää muun sähkönkulutuksen ohella. Laturi ei kuitenkaan pääse hyödyntämään sähkönkulutuksen suvantokohtia, ja tehoja jää käyttämättä. Dynaaminen kuormanhallinta auttaa ottamaan latauksesta maksimaalisen hyödyn irti.
Lue lisää sähköauton kotilatauksesta
Dynaaminen kuormanhallinta seuraa sähkönkulutusta puolestasi
Kun dynaaminen kuormanhallinta otetaan käyttöön, sähköasentaja asentaa kiinteistön sähkökeskukseen erillisen mittarin, joka seuraa jatkuvasti liittymän sähkönkulutusta. Jos lukemat alkavat nousta niin, että sähköliittymän mitoitus on vaarassa ylittyä, mittari pudottaa sähköauton latausaseman tehoa. Kun kuorma tasoittuu jälleen, riittää latausasemalle enemmän virtaa, ja tällöin latausteho nousee.
Omakotitalossa pääsulakkeen koko on yleisimmin 3x25A. Sulakkeen kapasiteetti loppuu äkkiä kesken etenkin sähkölämmitteisessä kiinteistössä, jos autoa ladattaessa esimerkiksi lämmitetään sähkökiuasta tai käytetään muita paljon energiaa vaativia sähkölaitteita.
Dynaaminen kuormanhallinta seuraa sulakkeen kuormaa reaaliajassa ja säästää näin tarkkailemasta kulutusta itse.
Arvioi kuormanhallinnan tarve latausasemaa suunnitellessasi
Sähköauton latausasemien hinnat lähtevät n. 500 eurosta, ja sen päälle dynaamisen kuormanhallinnan energiamittari on muutaman satasen investointi. Lisäksi tarvitaan kaapelointi sähköpääkeskuksen ja latausaseman välille.
Koska lataaminen kotona säästää rahaa, hyvä latausasema maksaa itsensä nopeasti takaisin – ja kuormanhallinta tekee lataamisesta erityisen vaivatonta.
Dynaamisen kuormanhallinnan tarve kannattaa arvioida latausasemaa hankittaessa, sillä näin sähköasentaja voi vetää kuormanhallinnan kaapelin samalla vaivalla latauspisteen syöttökaapelin kanssa. Varmista myyjältä, että ostamaasi asemaan on saatavilla dynaaminen kuormanhallinta.