Sähköautojen hankinta yleistyy kovaa vauhtia. Samalla meille kuluttajille tulee pohdittavaksi, miten hoidamme sähköauton latauksen yön aikana. Useissa kerros- ja rivitaloissa on jo tarjolla omia sähköauton latauspisteitä, mutta omakotitaloasuja joutuu hoitamaan sähköauton latauspisteen kotiinsa itse.
Tässä blogissa annamme vinkkejä siihen, miten valitset tehokkaan ja pitkäaikaisen latauspisteen. Haastattelimme Lumme Energian asiantuntijaa Josua Viljakaista aiheesta.
Mikä on helpoin tapa ladata sähköauto?
Sähköautoja on mahdollista ladata ihan normaalista pistorasiastakin. Normaalia pistorasiaa ei kuitenkaan ole tarkoitettu isoille sähkövirroille pitkiksi ajoiksi, vaan ne voivat kuumentua ja siten aiheuttaa tulipalon vaaraa. Lisäksi lataaminen on hidasta. Suosittelen ehdottomasti hankkimaan tehokkaan ja turvallisen latauspisteen omakotitalon pihalle.
Jos mietin latauspisteen hankintaa, mitä vaihtoehtoja minulla on?
Latauspisteitä on olemassa 1- ja 3-vaiheisia. Hybridiautot voivat yleensä hyödyntää yksivaiheista latausta, mutta moni hybridikin jo hyödyntää latauksessa kahta vaihetta. Lähes kaikki uudet sähköautot voivat jo hyödyntää latauksessa kolmea vaihetta. Yksivaiheisella laturilla voidaan toki ladata kolmivaiheistakin, mutta latausteho jää pieneksi. Kolmivaihelatauksella voidaan ladata yksivaiheista autoa mutta siitä ei saada kaikkea hyötyä irti.
Pääasiassa kaikki valittavat latauspisteet ovat nykyään type2 -pistorasialla tai kiinteällä kaapelilla varustettuja. On hyvä huomioida, että type1 on vanha standardi ja poistunut markkinoilta uusista autoista. Type1 pistokkeella olevaa autoa voidaan kuitenkin ladata type2-pistorasialla varustetusta latausasemasta käyttämällä type1-type2 kaapelia tai kiinteä johtoisessa asemassa adapteria.
Mihin sijoitan latauspisteen omakotitalossa?
Hyvä paikka sähköauton latauspisteelle on esimerkiksi autokatos. Latauspiste kestää hyvin sääolosuhteet, joten se voidaan sijoittaa kyllä täysin ulkosallekin. Latauspiste kannattaa laittaa paikkaan, jossa on vapaata tilaa ladata autoa.
Kauanko sähköauton latauspisteen asennus omakotitalossa tyypillisesti kestää?
Latauspisteen asennus onnistuu päivässä. Tyypillisesti se vie aikaa muutaman tunnin, mutta kohteen koko, eli matka sähkökaapelin pääkeskukselta latauspisteelle, vaikuttaa sekä asennuksen kestoon että hintaan.
Tarvitseeko sähköauton latauspistettä huoltaa?
Latauspisteellä ei juuri ole huoltotarvetta. Laadukkaiden latauslaitteiden elinikä arvelen olevan ainakin 10 vuotta.
Mitä sähköauton latauspisteen asennus ja latauspiste maksavat?
Tänä päivänä tehokkaan, 11kw latauslaitteen, saa alkaen n. 650-700 eurolla. Tuon summan päälle tulee sitten latauspisteen asennuksen kustannus. Keskivertokohteissa latausasema asennuksineen kustantaa n. 1200-1300 euroa. Hinta on hyvin paljon riippuvainen kohteesta, ja Lumme Energialta saa tarkan kustannusarvion asennuksesta, kun kohde on tiedossa.
Millaista latauspiste on nyt ja lähitulevaisuudessa kannattavin investointi?
Kun valitaan latausasemaa, on hyvä tiedostaa, että jokaisessa talossa on 3-vaihesähkö. Tämän vuoksi nyt markkinoilla oleva 11kw 3-vaiheinen sähköauton latauspiste on kannattavin hankinta. Vaikka tällainen vaihtoehto kustantaa hieman enemmän, hyödyt tulevat nopeasti esiin latauksen nopeudessa ja on tulevaisuuden tarpeita ajatellen järkevämpi valinta.
Minne päin Suomea Lumme Energia toimittaa latauspisteitä?
Lumme Energialta saat latauspisteen ja asennukset lähes kaikkialle Suomeen.
Sähköauto lataustestissä:
Koeajossa Skoda Enyaq ja sen lataaminen
Josua Viljakainen kävi koeajamassa Skodan uuden sukupolven sähköauton Skoda Enyaqin. Millainen auto ja sen ajokokemus olivat?
- Tässä on aivan upea auto kyseessä! Auto on iso ja tilava, tavallaan perinteisen oloinen auto. Ei mitenkään futuristinen sähköauto, mihin on vähän sähköautojen ensimmäisessä sukupolvessa totuttu. Tässä Skodan uudessa sähköautomallissa – niin kuin yli 90 % sähköautoista – on 11kw sisäinen, 3-vaiheinen laturi eli lataaminen on nopeaa ja tehokasta myös kotona. Lisäksi autossa on 125kw pikalataus mahdollisuus.
Josua kertoo, että ajotuntumaltaan auto on erittäin mukava ja hiljainen sähköauto. Matka taittuu huomaamattomasti ja kyyti on todella tasaista.
- Ajomukavuus tässä, kuten sähköautossa yleensä, on tosi mukava. Skoda Enyaq on tyylikäs auto sisältä ja miellyttävä käyttökokemukseltaan.
Kokemuksia sähköauton lataamisesta?
- Akun sallima ajomatka koeajon perusteella on n. 400 km.
Tämä tarkoittaa, että 11kw kotilatauksella lataa 20 % varauksessa oleva akun täyteen alle kuudessa tunnissa eli hyvinkin yön aikana. Autossa on myös pikalataus mahdollisuus, joka tarjoaa 125kw pikalataustehon. Tämä tarkoittaa, että 10 % täynnä olevan akun lataa 80 prosenttiin vain puolessa tunnissa. Toisin sanoen saat sen ladattua vaikkapa pelkän ruokatauon aikana melkein täyteen.