Sähköauton lataus yrityksille ja taloyhtiöille
Etsitkö yrityksellesi tai taloyhtiöllesi sopivaa sähköautojen latausratkaisua? Ei huolta, me tarjoamme avaimet käteen -palvelun, joka kattaa kaiken tarvittavan. Sähkö- ja hybridiautojen suosion kasvaessa latausmahdollisuudet kotona ja työpaikalla ovat entistä tärkeämpiä. Anna meidän huolehtia latausratkaisustasi ja voit itse keskittyä yrityksen tai taloyhtiön pyörittämiseen.
Sähköauton latauspisteet helposti kokonaispalveluna
Lumme Energia toteuttaa sähköauton latausasemat ja -pisteet kaiken kokoisille yrityksille ja taloyhtiöille räätälöidysti avaimet käteen periaatteella. Kokonaispalvelumme kattaa myös laskutus- ja asiakaspalvelun ja laitteiden huollon ja ylläpidon.

Kartoituspalvelun avulla varmuutta latauspisteiden toteutukseen
Tilaa kartoitus ja saat kattavan arvion kiinteistön sähköjärjestelmän nykytilasta ja kapasiteetista tuleviin lataustarpeisiin.

Laadukkaat tuotteet täydentävät sähköauton latausratkaisut
Pohjoismaisiin olosuhteisiin suunnitellut kestävät ja helppokäyttöiset älylatausasemat saat tarvittaessa dynaamisella kuormanhallinnalla.

Velvoite sähköautojen latauspisteistä astui voimaan 31.12.2024
Lue lisää Traficomin sivulta rakennusten energiatehokkuusdirektiivin (EPBD) velvoitteesta latauspisteistä ja -valmiuksista.

Lataus helposti OmaLumme-sovelluksella ja vaivattomuutta ylläpito- ja huoltopalveluilla
Hoidamme puolestasi lataustapahtumien laskutuksen ja laitteiden ylläpidon.
Tee päätös aurinkosähköön investoinnista yrityksesi kulutusprofiilin mukaan – näin voit olla varma, että voimala mitoitetaan yrityksesi todellisiin tarpeisiin.
Pyydä meiltä kokonaislaskelma aurinkovoimalan taloudellisista ja tuotannollisista vaikutuksista – se on maksuton eikä sido sinua mihinkään! Asiantuntijamme käyvät sen kanssasi läpi, ja saat perusteellisen kuvan aurinkovoimala hankkeen kannattavuudesta.
Asiantuntijamme tutustuvat liiketoimintaasi ja laskevat sinulle esimerkiksi:
- Investoinnin vaikutuksen yrityksen kassaan ja tulokseen eri rahoitusvaihtoehdoilla
- Optimaalisen koon voimalalle
- Tuotantoarvion sekä tuotannon omakäyttöasteen
- Ennusteen päästövähenemästä

”Heti ensimmäisessä keskustelussa tuli fiilis, että olen hyvissä käsissä. Lumme Energialla on asiantunteva ja suoraan asiaan menevä palvelu.”
- Kyösti Eskola, maitotilallinen, Kärsämäki
Lumme Energia kumppanina sähköauton latausratkaisuissa
-
Ratkaisut kaiken kokoisille yrityksille ja taloyhtiöille
Toteutamme sähköauton latauspisteet tarpeesi mukaan aina yksittäisestä latauspisteestä suuriin useamman laitteen kokonaisuuksiin. Huomioimme kartoituksessa myös mahdolliset tulevaisuuden laajennustarpeet.
-
Sähköautojen latauspisteet kiinteään kuukausihintaan leasing-sopimuksella
Helppoutta ja ennustettavuutta leasing-palvelusopimuksella. Vuokraamalla latauspisteet voit vapauttaa pääomaa muuhun ja keventää näin yrityksen tasetta. Saat myös verohyötyä leasingvuokrista, etkä tarvitse erikseen takauksia tai vakuuksia.
-
Kassavirtaa laskutuspalvelun avulla
Laskutuspalvelumme avulla yrityksesi tai taloyhtiösi saa kassavirtaa, joka käytännössä auttaa latausinvestoinnin lyhentämisessä.
Miten hankintaprosessi etenee?
Hoidamme kaiken puolestasi kartoituksesta laitteiden huoltoon ja ylläpitoon. Näin hankintaprosessi etenee vaiheittain:
-
1. Latauskartoitus
Saat kattavan arvion kiinteistön sähköjärjestelmän nykytilasta ja kapasiteetista vastata tuleviin sähköautojen lataustarpeisiin.
-
2. Suunnittelu
Saat kartoituksen perusteella suunnitelman kiinteistölle sopivasta latausratkaisusta huomioiden sähköjärjestelmän ja pysäköintialueet.
-
3. Tarjous ja rahoitusvaihtoehdot
Saat avaimet käteen -kokonaisratkaisun kilpailukykyiseen hintaan. Saat laskelman eri rahoitusmalleilla, eli voit ostaa laitteet omaksi tai vuokrata huolettomalla kuukausittain veloitettavalla kiinteähintaisella leasing-palvelusopimuksella.
-
4. Asennuspalvelu ja käyttöönotto
Kokeneet asennuskumppanimme toteuttavat latausasemien asennuksen ammattitaidolla. Asiantuntijamme opastavat yrityksesi vastuuhenkilöt laitteiden käyttöönotossa.
-
5. Ylläpito- ja laskutuspalvelu
Hoidamme puolestasi laitteiden ylläpidon ja lataustapahtumien laskutuksen.
Ota yhteyttä:
Jukka Leppänen
Energia-asiantuntija B2B / Etelä-Suomi
jukka.leppanen@lumme-energia.fi
Usein kysytyt kysymykset sähköauton lataamisesta
Tältä sivulta löydät vastauksia yleisimpiin kysymyksiin liittyen sähköauton lataamiseen taloyhtiöiden ja yritysten latauspisteillä. Sivun kysymykset ja vastaukset on suunnattu niille latauspalvelun käyttäjille, jotka lataavat auto kotonaan Lumme Energialta hankitulla taloyhtiön latauspisteellä tai työpaikalla yrityksen latausasemilla.
Jos et löydä vastausta kysymykseesi, ota rohkeasti yhteyttä asiakaspalveluumme!
- Latauspalvelun käyttöönotto
- Lataaminen
- Laskutus
Miten sähköauton lataaminen onnistuu Lumme Energian latauspalvelun piirissä olevilla latauspisteillä?
Voit ladata sähköautosi helposti OmaLumme-sovelluksella tai RFID-tunnisteella. Latauspisteen hankkineen taloyhtiön tai yrityksen tekemän sopimuksen mukaan lataaminen voi onnistua myös QR-koodilla. Lisätietoja ja ohjeistuksen saat taloyhtiön tai yrityksen yhteyshenkilöltä.
Mikä on OmaLumme-sovellus?
OmaLumme-sovellus on Lumme Energian tarjoama mobiilisovellus, jonka avulla voit hallita sähköasioitasi helposti. Sen avulla voit seurata sähkönkulutustasi ja pörssihintoja, tarkastella laskujasi ja sopimustietojasi, tilata uusia sähkösopimuksia sekä hallinnoida sähköauton latauspalveluasi.
Sovellus on ladattavissa App Storesta ja Google Playsta. OmaLumme-sovelluksen käyttäjien tulee luoda itselleen Lumme-tunnus.
Miten voin käyttää OmaLumme-sovellusta sähköautoilijana?
Sovelluksessa voit aloittaa ja lopettaa lataamisen, tarkastella lataushistoriaasi ja laskujasi sekä hallita omia tietojasi. Jotta latauspalvelu aktivoituu OmaLumme-sovelluksessa, sinun tulee ensin lisätä itsesi latauspalvelun käyttäjäksi täyttämällä yhteys- ja laskutustietosi Kuljettajahallinta-portaaliin.
Onko mahdollista käyttää latauspalvelua ilman OmaLumme-sovellusta?
Kyllä, latauspalvelua voi käyttää RFID-tunnisteella ilman OmaLumme-sovellusta. Suosittelemme kuitenkin sovelluksen käyttöönottoa, jotta kaikki latauspalvelun ominaisuudet ovat käytössäsi.
Mikä on Kuljettajahallinta-portaali?
Kuljettajahallinta-portaalissa lisätään käyttäjät latauspalveluun ilmoittamalla kunkin käyttäjän yhteys- ja laskutustiedot. Portaalissa voi myös muokata ja poistaa käyttöoikeuksia. Sen käyttäminen vaatii vahvan tunnistautumisen.
Miten lisään käyttäjiä Kuljettajahallinta-portaalissa?
Saat taloyhtiön tai yrityksen yhteyshenkilöltä linkin ja tarvittavat yksilöintitiedot. Kun käyttäjät on lisätty portaaliin, ne vahvistetaan ja tulevat näkyville OmaLumme-sovelluksessa, jolloin latauspalvelu aktivoituu.
“Lisää käyttäjiä” toimintoa käytetään, kun lisätään käyttöoikeuksia käyttäjälle Kuljettajahallinta-portaaliin ensimmäistä kertaa tai jos käyttäjä tarvitsee uuden sopimuksen sitä varten, että nykyisen lataustunnisteen rinnalle tarvitaan uusi tunniste, jossa laskutusosoite ja/tai laskun saaja on eri kuin nykyisessä sopimuksessa.
Miten muutan tai poistan käyttäjien käyttöoikeuksia Kuljettajahallinta-portaalissa?
Kuljettajahallinta-portaalissa muita toimintoja ovat käyttäjien käyttöoikeuksien muokkaaminen ja poistaminen.
“Muokkaa ja poista käyttäjiä” toimintoa käytetään, kun halutaan muokata tai poistaa käyttöoikeuksia.
Käyttötapauksia voivat olla esim.:
1) Käyttäjä tarvitsee käyttöoikeuden uuteen kohteeseen esim. Asiakkaalla on jo käyttöoikeus taloyhtiön latauspalveluun, mutta hän tarvitsee latausmahdollisuuden myös työpaikalleen. Tämä on mahdollista vain, jos molemmissa kohteissa on Lumme Energian latauspalvelun piirissä olevat latauspisteet.
2) Käyttäjällä on käyttöoikeus yrityksen yhden toimipisteen latausasemaan ja jatkossa hän tarvitsee käyttöoikeuden myös yrityksen muihin toimipisteisiin.
3) Käyttäjä ei tarvitse latauspalvelua jatkossa, jolloin käyttöoikeudet ja sopimukset päätetään.
Olen lisännyt käyttäjätietoni Kuljettajahallinta-portaaliin, kuinka pian latauspalvelu on käytettävissäni?
Käyttäjien lisäämisen jälkeen hyväksyntäprosessi kestää tyypillisesti 1-2 arkipäivää. Tämän jälkeen latauspalvelu on aktivoitu ja voit alkaa käyttämään latauspalvelua OmaLumme-sovelluksella tai RFID-tunnisteella.
Jos et ole vielä tässä vaiheessa ladannut OmaLumme-sovellusta, löydät sen sovelluskaupoista. OmaLumme-sovelluksen käyttö vaatii Lummetunnuksen luomisen.
Voiko minulla olla useita latauspisteitä käytössäni?
Kyllä voi, käytössäsi voi olla latauspiste kotona ja vaikkapa työpaikalla.
Voiko minulla olla useita virtuaalisia ja fyysisiä latauspisteen tunnisteita?
Kyllä voi, käytössäsi voi olla sekä virtuaalisia (OmaLumme-sovellus) sekä fyysisiä (RFID) tunnisteita.
Voinko maksaa latauksen QR-koodilla?
Jos taloyhtiösi tai yrityksen latauspisteeseen on valittu mahdollisuus QR-koodilla maksamiseen, lataaminen onnistuu kertamaksulla QR-koodilla.
Miten aloitan lataamisen?
Sähköauton lataamiseen on kolme eri tapaa: 1) OmaLumme-sovelluksella: kytke kaapeli, valitse oikea RFID-tunniste, jos käytössäsi on useampi tunniste, valitse myös sijaintisi, oikea latauspiste ja aloita lataus
2) RFID-tunnisteella: valitse oikea RFID-tunniste, tunnistaudu laitteelle ja kytke kaapeli
3) QR-koodilla: skannaa QR-koodi puhelimellasi, valitse latauspiste selaimeen avautuvasta ikkunasta, kytke kaapeli autoon ja varmista oikea latauspiste. QR-koodilla lataaminen valittavissa vain, jos yritys tai taloyhtiö on valinnut kyseisen latausmahdollisuuden palveluunsa.
Kuinka toimia, jos lataus ei käynnisty?
Tarkista kaapeli: Varmista, että kaapeli on liitetty kunnolla ajoneuvoon. Joskus ongelma voi ratketa, kun kaapelin kytkee uudelleen.
RFID-tunniste: Jos käytät RFID-tunnistetta, yritä tunnistautua latauspisteelle uudelleen.
OmaLumme-sovellus: Jos käytät OmaLumme-sovellusta, sulje sovellus, avaa se uudelleen ja käynnistä lataustapahtuma.
QR-koodi: Sulje lataustapahtuma selaimeltasi ja aloita skannaamalla QR-koodi uudelleen. Seuraa QR-koodista avautuvassa selaimessa ohjetta vaihe vaiheelta.
Jos lataaminen ei edelleenkään onnistu, älä epäröi ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme. Palvelemme arkisin klo 8–18 numerossa 029 1800 057 ja iltaisin / viikonloppuisin 029 1800 056
Mistä näen lataushistoriani ja maksutapahtumat?
Näet lataushistorian ja maksutapahtumat kätevästi OmaLumme-sovelluksesta.
Miten usein minua laskutetaan sähköauton lataamisesta?
Laskutamme lataukset kuukauden välein, jos käytät OmaLumme-sovellusta tai RFID-tunnistetta. QR-koodilla maksaminen veloitetaan heti lataustapahtuman päätyttyä.
Mistä löydän laskuni?
Laskuarkisto löytyy sähköisestä OmaLumme-asiointipalvelusta, jota voit käyttää ympäri vuorokauden. Voit tarkastella siellä sinulle lähetettyjä laskuja ja tarvittaessa tulostaa uuden kadonneen laskun tilalle. Laskut ovat pdf-muodossa.
Palvelu on avoinna 24/7 ja sen käyttö edellyttää ensimmäisellä kerralla rekisteröitymistä.
OmaLumme: www.lumme-energia.fi/omalumme Laskut näkyvät myös My Roposta https://myropo.fi/
Olen kadottanut tulostamani laskun, mistä saan uuden?
Löydät laskusi OmaLumme-asiointipalvelun laskuarkistosta. Palvelu on käytössäsi 24/7. Laskut löytyvät myös My Roposta https://myropo.fi/
Miten saan laskulle maksuaikaa?
Voit muuttaa yhteys- ja laskutustietojasi OmaLumme-palvelussa silloin, kun sinulle parhaiten sopii. Aina voit myös asioida myös chatissa nettisivuillamme, soittaa asiakaspalveluumme tai jättää meille yhteydenottopyynnön.
Paljon muuta yleistä tietoa laskutuksesta ja laskujen vastaanottamisesta on täällä https://www.lumme-energia.fi/laskutus.
Huom! Latauspalvelun käyttöoikeuksien muokkaus, lisääminen tai poistaminen tehdään Kuljettajahallintaportaalissa.