Omakotitalon remontin yhteydessä on otollista rakentaa valmius sähköauton latauspistettä varten. Vanhoihin rivi- ja kerrostaloihin valmius on pakko rakentaa, kun tehdään laajamittainen remontti.
Sähköauto tulee. Moni omakotitalon omistaja ei ole valmis.
Tämän on huomannut kouvolalainen sähköurakoitsija Jukka Naukkarinen. – Se tulee ihmisille ensimmäisen kerran mieleen, kun menee ostamaan uutta autoa ja automyyjä kysyy, otatko sähköauton, Naukkarinen sanoo. – Siinä vasta tulee mieleen, että hetkinen, miten tämä ladataan?
Vaikka itse ei aikoisi ostaa sähköautoa, se kannattaa pitää mielessä, kun seuraavan kerran remontoi omakotitaloa.
Remontin yhteydessä voi näet olla edullista rakentaa valmius latauspistettä varten. Vaikka pakkoa ei ole, valmius kasvattaa kiinteistön arvoa.
Kun vanhaa kerros- tai rivitaloa remontoidaan laajamittaisesti, latauspistevalmius on pakko rakentaa jokaiselle pysäköintipaikalle. Sama laki koskee kaikkia uusia asuinrakennuksia, joissa pysäköintipaikkoja on vähintään neljä.
Latauspistevalmius tarkoittaa ”putkitusta tai muita johtoteitä, joihin voidaan myöhemmin asentaa tarvittava kaapelointi sähköajoneuvojen latauspisteitä varten, sekä kaapelointia sähköajoneuvojen latauspisteitä varten”.
Eli kuten Jukka Naukkarinen sanoo: – Piha auki ja sinne kaapeli.
Jos omakotitalon omistajalla ei vielä ole sähköautoa, latauspistevalmius riittää. Latausasemaa ei siis kannata rakentaa loppuun. – Sitä kun ei tiedetä, millainen latausjärjestelmä
siihen tulee, Jukka Naukkarinen selittää. – Se riippuu siitä, millainen auto on ja miten tehokas latausasema halutaan käyttöön.
– Kannattaa katsoa tulevaisuuteen eikä menneisyyteen.
Sähköurakoitsija Jukka Naukkarinen
Omakotitaloon asennettavan latausaseman teho on yleensä 11 tai 22 kilowattia. Sillä voi siis ladata auton akkuun tunnissa 11 tai 22 kilowattituntia energiaa. Yhdellä kilowattitunnilla sähköauto kulkee keskimäärin viitisen kilometriä.
Kiinteistön sähköliittymän koko vaikuttaa siihen, miten paljon sähköä verkosta voi kerralla ottaa. Siksi sähköliittymä vaikuttaa myös sähköauton lataamiseen. Sen tehoa pitää ehkä rajoittaa, jotta sähköä riittää talon kaikkiin laitteisiin.
Sähköliittymän kokoa voi kasvattaa vaihtamalla pääsulakkeen suuremmaksi.
Remontteja tehtäessä kannattaa Jukka Naukkarisen mielestä varautua sähkönkulutuksen kasvuun. – Harvemmin sähkönkulutus ihmisillä vähenee, vaan se pikemmin suurenee. Kannattaa katsoa tulevaisuuteen eikä menneisyyteen, kun asioita suunnittelee.
Kun vanhoihin rivi- ja kerrostaloihin rakennetaan sähköautojen latauspisteitä, pääsulakkeiden kokoa pitää usein suurentaa. Tämä on edessä monissa asunto-osakeyhtiössä lähivuosina. Asunto-osakeyhtiöiden sähköasioissa on tapahtunut muitakin muutoksia kuin sähköautojen latauspisteiden tulo pakolliseksi.
Tämän vuoden alussa määräykset muuttuivat niin, että asunto-osakeyhtiöiden on entistä kannattavampaa rakentaa omia aurinkosähkövoimaloitaan.
Asunto-osakeyhtiön osakkaat voivat nyt perustaa niin sanotun energiayhteisön. Tämä pienentää esimerkiksi yhteisön jäsenten sähkölaskuun kertyvää energiaveroa.
– Vielä aurinkovoimaloita ei ole paljon ollut asunto-osakeyhtiöillä, mutta ne tulevat lisääntymään. Hyötysuhde paranee suhteessa investoinnin arvoon, sähköurakoitsija Jukka Naukkarinen sanoo. – Riippuu tietysti katon suunnasta ja rakenteista.