Uudet sähkönmyyntiehdot tulevat voimaan 1.2.2025

Lumme Energia ottaa käyttöön uudet sähkönmyyntiehdot (SME 2024) 1.2.2025 alkaen ja määräaikaisissa sopimuksissa sen jälkeen, kun nykyinen sopimuskausi päättyy.

Ehdot korvaavat aiemmat sopimusehdot SME 2014 ja ne ovat Energiateollisuus ry:n suosittelemat ja kuluttajaviranomaisten hyväksymät.

Sopimusehtomuutoksesta on lähetetty kirjepostia asiakkaillemme joulukuussa.

Keskeisin muutos ehdoissa koskee sähköistä asiointia.

Uusien ehtojen mukaisesti lähetämme sopimusvahvistukset, hinta- ja ehtomuutosilmoitukset sekä mahdolliset muut viestit jatkossa ensisijaisesti sähköpostitse tai tarvittaessa tekstiviestillä. Jos sinulla on toistaiseksi voimassa oleva sopimus, asiointitavan muutos tulee voimaan 1.2.2025 alkaen. Määräaikaisissa sopimuksissa ehtomuutos tulee voimaan nykyisen sopimuskauden päättyessä.

Jos olet antanut meille sähköpostiosoitteesi, asiointitapasi on jatkossa sähköinen. Voit halutessasi vaihtaa asiointisi sähköisestä paperiseen tai päinvastoin OmaLumme-palvelussa 1.2.2025 jälkeen. 

 

Paperitonta palvelua varten päivitäthän yhteystietosi.

Sujuvaa asiointia varten on tärkeää, että meille antamasi yhteystiedot ovat aina ajan tasalla.

Tarkistathan omat yhteystietosi OmaLumme-palvelussa kohdassa Omat tiedot - Muokkaa yhteystietoja.

OmaLumme-palveluun

Etusivu-mobiilisovellus-tietokone-taustalla_2_etusivu-neliö

Ehtomuutoksen perusteet

Ehtomuutosten perusteena ovat lainsäädännön muuttuminen, olosuhteiden olennainen muuttuminen, vanhentuneiden sopimus- tai hinnoittelujärjestelyjen uudistaminen sekä energian säästämiseksi tarpeellisten toimenpiteiden toteuttaminen. Lisäksi sopimusehtoihin on tehty joitakin vähäisiä muutoksia, jotka eivät vaikuta sopimussuhteen keskeiseen sisältöön.

Usein kysytyt kysymykset 

  • Ehdot
Sain kirjeen uusista myyntiehdoista. Mitä minun tulee tehdä?

Uusien sopimusehtojen mukaisesti saat jatkossa meiltä postin ensisijaisesti sähköisesti. Siksi sinun on tärkeää päivittää sähköpostiosoitteesi OmaLumme-palveluun. Jos et halua sähköistä asiointia, voit vaihtaa sähköisen asioinnin paperiseen palveluun OmaLumme-palvelussa 1.2.2025 jälkeen.

 

Minulle tulee lasku kirjepostina. Tuleeko se jatkossa sähköisesti?

Sopimusehdoissa mainittu sähköinen asiointi ei koske sähkölaskuja eikä mahdollista perintää, vaan sopimusvahvistusten sekä hinta- ja ehtomuutosilmoitusten lähettämistä ensisijaisesti sähköpostilla.

Jos kuitenkin toivot myös paperitonta sähkölaskua, teethän e-laskusopimuksen omassa verkkopankissasi.

Minulla on määräaikainen sopimus voimassa. Miten ehdot voivat muuttua kesken sopimuskauden?

Nykyiset sopimusehdot ovat voimassa nykyisen sopimuskauden loppuun. Uudet ehdot tulevat voimaan sitten, kun nykyinen sopimus päättyy ja teet uuden sopimuksen.

Haluan postit edelleen kirjeitse. Miten toimin?

Sinulla on ehtojen mukaisesti oikeus edelleen myös paperipostiin. Jos sinulla on toistaiseksi voimassa oleva sopimus, voit muuttaa asiointitavan paperittomasta palvelusta paperiseen OmaLumme-palvelussa 1.2.2025 alkaen. Jos sinulla on määräaikainen sopimus, vaihda asiointitapa nykyisen määräaikaisen sopimuksen päättyessä.

 

Sähkönmyyntiehdot 2024

 

Uudet sähkönmyyntiehdot löydät nettisivuiltamme ja koosteen muutoksista alta. Jos haluat kysyä sopimuksestasi tai ehdoista, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

 

Sähkönmyyntiehdot - SME 2024

 

 

 

Kooste sähkönmyyntiehtojen muutoksista - SME2024

Päivitetyissä ehdoissa on huomioitu muuttunut sähkömarkkinalaki, yhtenäistetty terminologiaa ja selkeytetty ohjeita.

1. Soveltamisala ja määritelmiä
Poistettu aiempien ehtojen kohta 1.2. pientuotannon yleistymisen vuoksi. Sähkönmyyntiehtoja sovelletaan pientuottajiin siltä osin, kuin heille myydään sähköä, ja sähkön ostamisesta pientuottajilta sovitaan erikseen.

1.10., 1.15. Ehtoihin on lisätty määritelmät taseselvitysjaksosta ja itsenäisestä aggregaattorista. Ehdoissa on myös päivitetty terminologiaa esim. liittymispisteen ja etämittauslaitteiston osalta ja huomioitu taseselvitysjakson muuttuminen tunnista varttiin.

1.16., 2.4.1. ja 2.4.3. Sopimukseen mahdollisesti liitettävä tuotehinnasto voidaan esittää sähköisesti myyjän verkkosivustolla tai muussa erikseen sovitussa paikassa. Jo voimassa olevien ehtojen mukaan tuotehinnastoa ei tarvitse liittää lainkaan, jos hinnoitteluperusteesta on sovittu erikseen yksilöllisissä ehdoissa. Jos sopimukseen on tarve liittää tuotehinnasto, niin riittää, että liitetään linkki voimassa olevaan tuotehinnastoon. Lisäksi palveluhinnastot on eriytetty kokonaan sopimuksesta erilliseksi. Jatkossa riittää, että sopimusvahvistukseen lisätään linkki, jonka kautta asiakas löytää kulloinkin voimassa olevan palveluhinnaston.  

1.17. ja 8.8. Sopimusvahvistukset sekä hinta- ja ehtomuutosilmoitukset voi toimittaa asiakkaalle ensisijaisesti sähköisesti ja kuluttajan pyynnöstä veloituksetta paperilla. Käyttäjän tulee saada tieto ilmoituksen olemassaolosta sähköisessä asiointipalvelussa sekä ilmoituksen keskeisestä sisällöstä ennalta sovittavalla tavalla, esimerkiksi sähköpostitse tai tekstiviestillä. Lisäksi myyjän on kerrottava ennen sopimuksen tekemistä kuluttajalle selkeästi ja ymmärrettävästi, että kuluttajalla on oikeus paperiseen asiointiin.
Poistettu aiempien ehtojen sähkömarkkinalain noudattamisesta kertova kohta 1.20., koska toimijoiden tulee noudattaa lakia.

2. Myyntisopimuksen tekeminen, käyttäjän sähkön hankintaa koskevat muut sopimukset, myynnin aloittaminen
2.3. Sähkömarkkinalain mukaan sähkönmyynti- ja verkkopalvelusopimuksen tulee olla saman käyttäjän nimissä.

2.4.2. Poistettu tarpeeton maininta sähköisen sopimuksen sitovuudesta, koska sähköisesti tehty sopimus on sitova.

2.4.1. ja 2.4.3. Lakimuutoksen vuoksi ehdoista on poistettu vaatimus kuluttajalle annettavasta energiankuluttajan tarkistuslistasta ja Energiaviraston internet-osoitteesta, josta se on saatavilla.

2.4.3. Päivitetyssä kohdassa huomioidaan, että sopimusvahvistuksen voi lähettää kohdan 1.17. mukaisesti myös sähköisesti ilman erillistä sopimusta. Sopimusvahvistus on lähetettävä joko käyttöpaikan osoitteeseen, käyttäjän ilmoittamaan muuhun osoitteeseen tai muuhun sovittuun asiointikanavaan. Lisäksi on selkeytetty, että sähkömarkkinalain mukainen huomautusaika on vähintään 3 viikkoa. 

2.4.4. ja 2.4.5. Lisätty kuluttajansuojalain 6 luvun 12 §:n mukaisen puhelinmyynnin jälkivahvistusmenettelyn pääpiirteet ja mainittu, ettei asiakkaalla ole kohdan sähkömarkkinalaissa tarkoitettua huomautusoikeutta, jos kuluttaja on hyväksynyt puhelinmyynnissä tehdyn tarjouksen jälkivahvistuksella.  

2.7. Selkeytetty, ettei tuotteen vaihtamisrajoitusta koskevaa ehtokohtaa sovelleta määräaikaisiin sopimuksiin.

2.9.1. ja 2.10. Huomioitu sähkömarkkinalainsäädännön mukaisesti asiakkaiden uudet palveluntarjoajat eli itsenäiset aggregaattorit. Asiakas voi sopia sähkön käytön ohjauksista myös itsenäisen aggregaattorin kanssa, ja tästä on ilmoitettava avoimelle toimittajalle. 

3. Vakuus tai ennakkomaksu
3.11. Kuluttajat on rajattu pois ennakkolaskutuksesta. 
Poistettu aiempi ehtokohta 3.12., koska ennakkolaskutus
kuluttajilla on lainvastaista. 

4.Verkonhaltijan oikeuksista ja velvollisuuksista sähkön myynnin yhteydessä sekä eräitä verkkopalvelua sivuavia asioita  
4.2. Täsmennetty, että käyttäjän on ilmoitettava viipymättä havaitsemistaan vioista tai häiriöistä verkkoyhtiölle.

5. Viivästys, virhe ja vastuukysymykset
5.11. Selkeytetty, että kuluttajan oikeus saada korvauksia perheenjäsenelle aiheutuneista vahingoista koskee samassa käyttöpaikassa asuvia. 

6. Laskutus ja maksujen suoritus
6.1.1. Päivitetty myyjän laskutusta koskevia ehtokohtia, jotta ne vastaavat uutta lainsäädäntöä ja sähkökaupan keskitetyn tiedonvaihdon aikaisia menettelytapoja.
6.6., 6.6.4., 6.5. ja 6.6.5. Selkeytetty mittausvirheen määritelmää ja sanamuotoja.

8. Sopimusehtojen ja hintojen muuttaminen
8.5. Poistettu mahdollisuus muuttaa hintoja tämän ehtokohdan mukaisesti.
8.8. Kohta huomioi eri asiointitavat ja niistä sopimisen.

10. Myyntisopimuksen päättyminen
10.2.4. Kun käyttäjä irtisanoo määräaikaista sopimusta, hänen on myyjän niin pyytäessä esitettävä näyttö siitä, että muutto on tapahtunut.
10.4.3. Selkeytetty ja yhdenmukaistettu toimitusvelvollisen sopimuksen kieliasua.
10.7. Sopimuksen purkua koskevissa ehdoissa on selkeyden vuoksi huomioitu kansainväliset pakotteet. Myyntisopimuksen välitön purkaminen on jatkossa myyjän harkinnan perusteella mahdollista silloin, kun käyttäjään kohdistuu lainsäädännön tai viranomaisen asettamia kansainvälisiä pakotteita. Lisäksi myyjällä on oikeus vaatia purkamisesta aiheutuvat vahingot korvattavaksi. 
10.10. Käyttäjän 15 vuorokauden (ja kuluttajan 30 vuorokauden) toistaiseksi voimassa olevaa sopimusta koskeva irtisanomisoikeus hinta- tai ehtomuutoksen vuoksi lasketaan muutosilmoituksen lähettämisestä. Poistettu myös epäselvyyksiä aiheuttanut virke, jossa todetaan, ettei käyttäjällä ole oikeutta irtisanoa määräaikaista sopimusta.

11. Asiakaspalvelu ja riitojen ratkaiseminen
11.1. Kuluttajaviranomaisen linjauksien mukaisesti kohtaan on lisätty asiakaspalvelun tavoitettavuutta koskevat perusperiaatteet. Kuluttajalla on oikeus saada myyjältä asiakaspalvelua kohtuullisessa ajassa eri kanavien kautta.
11.2. Kuluttaja-asiakkaita on ohjeistettu olemaan yhteydessä kuluttajaneuvontaan ennen ratkaisupyynnön tekemistä kuluttajariitalautakunnalle. 
11.3. Ehtoihin on lisätty, että yritysasiakkailla on lainmukainen oikeus saattaa sopimusta koskevat erimielisyydet energiamarkkinalautakunnan ratkaistavaksi.