Ekosähkö-sopimuksessa sovelletaan Energiateollisuus ry:n suosittelemia sähkönmyyntiehtoja (SME 2014) ja alla kerrottuja Ekosähkön sopimusehtoja, jotka tarkentavat sopimuksen sisältöä. Nämä ehdot koskevat Ekosähkö Oy:ltä Lumme Energialle 1.11.2024 siirtyneitä Ekosähkö-sopimuksia.
Asiakas on velvollinen ilmoittamaan yhteystietoihin, laskutusosoitteeseen tai käyttöpaikkaan vaikuttavista muutoksista. Asiakas ilmoittaa sähkönjakelun mahdollisista vioista ja häiriöistä paikalliselle jakeluverkon haltijalle.
Myyjä ilmoittaa hintamuutoksista vähintään 30 päivää (yritykset 14 päivää) ennen niiden voimaantuloa. Sopimuskaudella tapahtuvat mahdolliset alv-muutokset tai muiden veroluonteisten maksujen vaikutukset viedään hintoihin sellaisenaan.
Sopimus on valitun sopimusajan mukaisesti määräaikainen tai toistaiseksi voimassa oleva. Määräaikaisen sopimuksen jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana, ellei asiakas tee uutta sopimusta tai päätä sitä.
Toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen irtisanomisaika on kaksi viikkoa.
Mikäli määräaikainen myyntisopimus muuten kuin yleisten sähkömyyntiehtojen SME 2014 kohdissa 10.2.1–10.2.5 mainituissa tilanteissa päättyy asiakkaasta johtuvasta syystä ennen määräaikaa, Ekosähköllä on oikeus periä asiakkaalta sopimussakko. Sopimussakon määrä on sopimuskauden jäljellä olevien kuukausien sähkönkulutuksen ennuste kWh x sähkönmyyntihinta snt/kWh + jäljellä olevien kuukausien kuukausimaksut €. Sopimussakon määrä on kuitenkin aina vähintään 150 euroa.
Myyjän laskutus perustuu etäluentakohteissa todelliseen käyttöön ja muissa kohteissa verkkoyhtiöltä saatuihin vuosiennusteisiin. Tuntimitatuista kohteista myyjä ei lähetä arviolaskuja ja laskuttaa ainoastaan varmennetuilla mittaustiedoilla. Tasaerälaskutus ei ole mahdollinen. Tuntimitatuissa kohteissa myyntituotteen aikajaksotus on valtakunnallisen kaksiaikasiirron mukainen:
Yösähkö: päiväenergia ma-su klo 7-22, yöenergia ma-su klo 22-07.
Vuodenaikasähkö: talviarkienergia 1.11.-31.3. ma-la klo 7-22, kaikkina muina aikoina kulutettu energia on muuta aikaa.
Ennen sopimuksen voimaanastumista tarkastamme asiakkaan luottotiedot. Tarkistus tehdään Suomen Asiakastiedon luottorekisteristä. Myyjällä on oikeus olla tekemättä sopimusta maksuhäiriömerkinnän tai muun syyn takia.
Sähkönmyyjä ilmoittaa sähkösopimuksesta automaattisesti paikalliselle jakeluverkon haltijalle, jolloin myös käyttöpaikan verkkopalvelusopimus siirtyy asiakkaan nimiin.
Kuluttajalla on oikeus peruuttaa sopimus viimeistään 14 päivän kuluttua sopimuksen tekemisestä. Sopimuksen voi perua puhelimitse, sähköpostilla tai käyttämällä peruuttamislomaketta. Jos asiakas peruuttaa sopimuksen peruuttamislomakkeella, tulee lomake olla lähetetty ennen peruuttamisajan päättymistä. (KSL 6 luku 13§, 14§, 15§). Tapahtumissa, kauppakeskuksissa ja muissa siirrettävissä myyntipisteissä tehdyissä sopimuksissa ei ole perumisoikeutta.
Sopimukseen liittyvät huomautukset on hyvä tehdä heti asiakaspalveluumme, jolloin asioiden yhteinen selvittäminen on sujuvampaa. Jos asia ei ratkea neuvottelulla, voit olla yhteydessä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan, www.kuluttajaneuvonta.fi. Jos sopimusta koskevaa erimielisyyttä ei edelleenkään saada ratkaistuksi, voit olla yhteydessä kuluttajariitalautakuntaan, www.kuluttajariita.fi (KSL 2 luku 8 b§). Tiedot energiankuluttajien tarkistuslistasta löytyvät www.energiavirasto.fi/kuluttajainfo.
Jos asiakas on pyytänyt sähköntoimituksen aloittamista ennen peruuttamisajan päättymistä ja käyttänyt sähköä sopimuksen alkamisen ja peruuttamisilmoituksen tekemisen välisenä aikana, tulee käytetystä sähköstä maksaa vahvistuksen mukainen hinta.