Tietoa laskutuksesta

Lumme Energialta saamasi sähkölasku perustuu kanssamme tehtyyn sähkönmyyntisopimukseen ja verkkoyhtiöltäsi kuukausittain saatuihin sähkönkulutustietoihin. Sähkön siirtomaksut veloittaa aina se verkkoyhtiö, jonka alueella sähkönkäyttöpaikkasi sijaitsee.

Sähkön tuotannon energialähteet ovat voineet hyötyä myös sellaisista kannustimista, joita ei ole rahoitettu laskuerittelyssä mainituilla maksuilla.

Lähetämme sähkölaskun joko kuukausittain tai käytössäsi olevan laskutusrytmin mukaisesti. Voit saada laskun valintasi mukaan kirjepostina, sähköpostitse, e-laskuna verkkopankkiin tai digipostina Kivraan. Lue vaihtoehdoistamme ja niiden käyttöönotosta lisää alta.


Kysyttävää laskusta?

Laskun etusivulta näet helposti laskun summan, eräpäivän ja arvonlisäveron osuuden. Seuraavalla sivulla on kerrottu laskun perusteena oleva kilowattituntimäärä (kWh), sähkön myyntisopimuksen mukaiset maksut ja sopimuksen voimassaoloaika.

Laskuun liittyvät huomautukset on hyvä tehdä maksuneuvontaan heti ja viimeistään ennen eräpäivää, jolloin asioiden yhteinen selvittäminen on sujuvampaa. Jos asia ei ratkea neuvottelulla, voit olla yhteydessä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan (kuluttajat) tai Energiavirastoon (yritykset).

 

Haluatko saada laskulle maksuaikaa?

Jos toivot laskulle lisää maksuaikaa, toimithan hyvissä ajoin ennen eräpäivää. Sinun on mahdollista siirtää eräpäivää itse OmaLumme-palvelussa tai laskutuskumppanimme Ropon asiointipalvelussa. Eräpäivän siirrosta veloitetaan palveluhinnaston mukainen maksu. Mikäli haluat keskustella maksuajasta tai jo myöhästyneistä maksuista enemmän, ota yhteyttä Ropon maksuneuvontaan.

 

Unohtuiko laskun maksu?

Aika ajoin itse kullekin käy unohduksia. Jos lasku jäi eräpäivään mennessä maksamatta, lähetämme sinulle muistutuksen. Saat tekstiviestimuistutuksen 7 päivää eräpäivän jälkeen. Jos sähkölasku on yhä maksamatta, saat 14 päivää eräpäivän jälkeen kirjemuistutuksen, jos saat laskut paperipostina, tai verkkopankkiisi, jos käytössäsi on e-lasku ja olet OP:n, S-pankin, Danske Bankin tai Ålandsbankenin asiakas.

Jos käytössäsi on sähköpostilasku tai vastaanotat laskun Kivraan, myös ensimmäinen muistutuslasku tulee joko sähköpostitse tai Kivraan. Yritykset, joilla on käytössään verkkolaskutus, saavat muistutuksen maksun myöhästymisestä myös verkkolaskuna.

Palveluhinnaston mukainen muistutusmaksu veloitetaan seuraavassa laskussa. On tärkeää, että huolehdit muistutuslaskun maksamisesta välttyäksesi muilta lisäkuluilta.

 

Palveluhinnasto kuluttajille

  • Laskujäljennös 6 €/lasku (sis. alv 25,5 %) *)
  • Erikseen pyydetty lasku tai muu selvitys 12 €/kpl (sis. alv 25,5 %)
  • Maksumuistutus 5 € (alv 0 %)
  • Laskun eräpäivän siirto 5 € (sis. alv 25,5 %)

    *) Laskut voi katsoa ja tulostaa maksutta OmaLumme-palvelussa. Palvelussa näkyvät myös sähkönkulutustiedot.


Haluatko nähdä, mikä on laskutuksesi tilanne?

Katso vanhat ja uusin lasku näppärästi kirjautumalla OmaLumme-palveluun. Löydät ne sieltä helposti aikajärjestyksessä. Palvelusta näet myös kuluvan kuukauden kulutusennusteen, mikä auttaa sinua arvioimaan tulevan sähkölaskun suuruutta. OmaLumme-palvelua voit käyttää selainversiona tai ladata sovelluksen oman puhelimesi sovelluskaupasta.

Miten haluat vastaanottaa laskun?

Voit valita, millä tavoin lähetämme sinulle laskun. Suosittelemme sähköistä laskua, sillä se on paitsi helppo ja nopea, myös ympäristöystävällisempi vaihtoehto. Paperilaskua maksaessasi sinun tulee näppäillä laskun tiedot itse ja käyttää aina kyseisen laskun viitenumeroa, jotta maksu tulee perille. Sähköisessä laskussa maksun tiedot ovat valmiina.

Valitse sinulle sopivin laskutustapa

E-lasku

E-lasku

E-laskun saat suoraan omaan verkkopankkiisi. Se on helppo tapa maksaa laskuja, koska sinun ei tarvitse näppäillä laskun tietoja itse.

Voit valita sille myös automaattiveloituksen.
E-lasku ei katoa postissa ja tulee perille paperilaskua nopeammin.

Ota e-lasku käyttöösi omassa verkkopankissasi tai tilaa se OmaLumme-palvelussa.
 
 
Kivra-lasku

Digiposti Kivraan

Kivran käyttäjänä saat laskusi digipostina Kivraan paperilaskun sijasta. Kivraan saapunut lasku on helppo laittaa maksuun omalta pankkitililtä suoraan palvelusta.

Kivra-palvelu ilmoittaa uuden digipostin saapumisesta ja myös muistuttaa, kun eräpäivä lähestyy. 

Ja miten Kivran saa käyttöön? Siitä voit lukea lisää Kivran verkkosivuilta.
 
 
Sähköpostilasku

Sähköpostilasku

E-laskun saat suoraan omaan verkkopankkiisi. Jos haluat vastaanottaa laskusi sähköpostiisi, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Muistathan ilmoittaa, jos sähköpostiosoitteesi muuttuu. 
 
 
Paperilasku

Paperilasku

Perinteisen paperilaskun saat postissa kotiisi.  Jos postiosoitteesi muuttuu, ilmoitathan siitä asiakaspalveluumme.

 

 

Usein kysytyt kysymykset laskutuksesta

Onko sinulla kysyttävää sähkölaskusta? Perusasiat kuten sähkönkulutus, sopimushinnat ja sopimuksen voimassaolo löytyvät näppärästi laskulta. Jos laskusi on kadonnut, se on varmassa tallessa OmaLumme-palvelussa. Toivottavasti sinulle on apua myös alle koostamistamme vastauksista usein kysyttyihin kysymyksiin. 

  • Laskutus
Miksi en ole saanut sähkölaskua?

Voi olla, että verkkoyhtiösi ei ole vielä saanut kulutustietoja sähkömittariltasi. Kun verkkoyhtiö ilmoittaa meille kulutustiedot, voimme tehdä laskun. Jos sinulla on paperilasku, kyseessä voi olla jakeluun liittyvä viive. Tarkista, löytyykö lasku OmaLumme-palvelusta. Myös e-lasku näkyy omassa verkkopankissasi ilman viiveitä.

Mistä näen laskuni?

Laskuarkisto löytyy sähköisestä OmaLumme-asiointipalvelusta, jota voit käyttää ympäri vuorokauden.

Voit tarkastella siellä sinulle lähetettyjä laskuja ja tarvittaessa tulostaa uuden kadonneen laskun tilalle. Laskut ovat pdf-muodossa. Palvelu on avoinna 24/7 ja sen käyttö edellyttää ensimmäisellä kerralla rekisteröitymistä.

Löydät sen myös Google Play ja Apple Store- sovelluskaupoista. Sovellus on maksuton.

www.lumme-energia.fi/omalumme

Miten tarkistan, olenko jo maksanut laskuni? Miksi maksamani lasku näkyy vielä avoimena?

Näet omat laskusi OmaLumme-palvelussa. Jos sinulla on laskujen maksamiseen tai myöhästyneisiin maksuihin liittyviä kysymyksiä, sinua palvelee kumppanimme Ropo.

  • ropo.fi/hallitse-maksujasi/
  • myropo.fi 
  • puhelimitse 09 2315 0462, arkisin klo 8-20
  • yritysasiakkaat@ropo.com  (yritykset)
  • ropo.fi/hallitse-maksujasi/ukk/
Maksaako paperilasku?

Lumme Energia ei veloita paperilaskusta.

Lumme Energia toimittaa sähkölaskun normaalisti paperilaskuna sekä kuluttaja- että yritysasiakkaille. Postitse ilmoittamaasi laskutusosoitteeseen toimitettu paperilasku on maksuton.

Miten muutan yhteys- tai laskutustietojani?

Voit hoitaa monta asiaa OmaLumme-palvelussa silloin, kun sinulle parhaiten sopii. Aina voit myös asioida myös chatissa nettisivuillamme, soittaa asiakaspalveluumme tai jättää meille yhteydenottopyynnön.

Kuinka sähkölaskun laskutusrytmi määräytyy?

Lumme Energia laskuttaa sähkönkulutuksesta kuukausittain, eli 12 laskua vuodessa.

Sähkölaskusi eräpäivä on 14 pv laskun päiväyksestä.

Kun kerron sähkönkulutukseni sopimusvahvistuksen mukaisella hinnalla, saan hieman eri summan kuin sähkölaskussani on. Mistä ero sopimusvahvistuksen ja sähkölaskun hinnassa johtuu?

Pienet erot sähkölaskussa näkyvän hinnan ja sopimusvahvistuksessa lukevan kWh-hinnan välillä johtuvat siitä, että asiakastietojärjestelmässä hinnat ilmaistaan seitsemän desimaalin tarkkuudella ja laskutusjärjestelmässä viiden desimaalin tarkkuudella. Lisäksi lopulliseen laskuun summa pyöristetään aina kahteen desimaaliin. Tällä voi olla vaikutusta lopulliseen sähkölaskuusi korkeintaan 0,01 sentin eli 0,00001 euron verran ylöspäin.

Miksi laskullani näkyy korjattua kulutustietoa?

Yleisimmin tämä johtuu siitä, että verkkoyhtiösi on korjannut mitattua kulutusta ja välittänyt tiedon myös Lumme Energialle korjausta varten. Tämän vuoksi sähkölaskussasi voidaan laskuttaa lisää tai hyvittää sähkönkulutusta jo kertaalleen laskutetulta ajanjaksolta.

Miten laskulla näkyvä Pörssisähkön keskihinta muodostuu?

Tuntikohtaisia energian hintoja tai tuntikohtaista sähkönkulutusta ei erikseen eritellä sähkölaskulla. Laskulla näkyy vain kuukauden keskihinta, joka lasketaan seuraavasti:

Kuluttamasi energiamäärä (kWh) per tunti kerrotaan kyseisen tunnin hinnalla (snt/kWh) ja siihen lisätään arvonlisävero (alv) ja Lumme Energian marginaali (snt/kWh).

Tämän jälkeen kaikki yksittäisten tuntien kustannukset lasketaan yhteen ja niiden summa on laskutettava energian hinta.

Laskulla näkyvä Spot-energian hinta on koko kuun laskutettu energian hinta jaettuna koko kuun kulutuksella.

Miksi sähköenergiasta ja sähkönsiirrosta tulee erilliset laskut?

Sähkön hinta koostuu sähköenergiasta ja sähkön siirrosta.

Sähköenergia on kulutettuun sähköön perustuva maksu. Sähkö, joka kulutetaan, täytyy myös siirtää ja siksi maksat omalle verkkoyhtiöllesi siirtomaksun. Saat laskun sähkönsiirrosta paikalliselta sähkönsiirtoyhtiöltäsi ja sähköenergialaskun Lumme Energialta.