Kotileipomo Siiskonen ja Mikkelipuisto ovat hankkineet pysäköintialueilleen Lumme Energian latauspisteet sähköautoja varten. Mikkelipuiston toiminnanjohtaja Heidi Kelho sanoo sähköautojen latauspisteen sopivan puiston imagoon ja arvoihin.
Meillä on kaikessa toiminnassa vahvasti esillä ympäristöystävällisyys ja ympäristötekijät. Sähköautojen latauspiste vahvistaa näitä Mikkelipuiston arvojamme. Se sopii puiston konseptiin ja puiston imagoon, toiminnanjohtaja Heidi Kelho sanoo. Hän kertoo, että latauspisteen hankinta Mikkelipuistoon lähti liikkeelle puiston omista arvoista, joissa korostuvat ympäristöarvot.
Puistossa on mukana lähes 140 yritystä ja yhteisöä. Siellä on esillä lähes 30 mallipuutarhaa sekä muita aktiviteetteja muun muassa beachvolley-kentästä luontopolkuihin ja lasten polkuautorataan.
Toiminnanjohtaja Heidi Kelho sanoo, että Lumme Energian latauspiste on kesän ajan jakanut lataussähköä ilmaiseksi. Syksyllä lataaminen tulee maksulliseksi. Kelho ei vielä osaa sanoa maksullisuuden aikataulua.
Mikkelipuisto haluaa sähköautojen latauspisteellä korostaa puiston vihreää imagoa ja ympäristöystävällisyyttä. Latausmahdollisuus vahvistaa myös puiston arvoja käytännössä.
Kesän aikana latauspisteet ovat olleet kohtuullisen aktiivisessa käytössä. Molemmat Lumme Energian latauspisteet Mikkelipuistossa ja Siiskosen kotileipomossa ovat niin sanottua keskinopeaa mallia. Molemmissa on mahdollista ladata kahta autoa yhtä aikaa.
Kotileipomo Siiskosen ja Punaisen Piipun Kievarin toimitusjohtaja Anttu Rautio perustelee latauspisteiden hankintaa liikenteen kehityksellä. Latauspisteet ovat rakennuksen seinässä ja niissä on kahden auton samanaikainen latausmahdollisuus.
– Vaikka sähköautoja ei ole ollut ladattavana jonoksi asti, ne väistämättä yleistyvät vähin erin. Haluamme tarjota sähköautolla liikkuville asiakkaille tämän tyyppisen ”tankkausmahdollisuuden”. Tämä on meille myös asiakaspalvelukysymys, Anttu Rautio toteaa.
Kotileipomo Siiskosen tarjoamat latauspisteet ovat kotileipomon seinustalla. Vaikka sähköautojen lataukseen ei ole ollut jonoja, Kotileipomo uskoo sähköautoilun ja lataustarpeen yleistyvän.
Latauspisteet ovat joko kilowatti- tai minuuttipohjaisesti hinnoiteltuja
Latauspisteiden maksullisuus määräytyy joko kilowatti- tai minuuttipohjaisesti. Minuuttipohjainen hinnoittelu on käytössä monissa pikalatauspisteissä. Aikaperusteisella hinnoittelulla tavoitellaan sitä, että latauspiste vapautuisi mahdollisimman monen auton käyttöön. Kilowattitunti-perusteinen hinnoittelu on yleisempi eikä latausaika ole ratkaisevassa osassa.
Tekninen myyntipäällikkö Sauli Kuparinen kertoo, että keskinopean latauspisteen maksimiteho on 22 kW. Käytännössä se tarkoittaa auton akustojen täyteen latautumista 2-10 tunnissa riippuen akuston koosta ja laturista.
Kuparinen sanoo, että keskinopea latauspiste sopii mainiosti sellaisiin kohteisiin ja pysäköintialueille, joissa auto tyypillisesti seisoo muutaman tunnin.
– Tyypillisesti jäähallit, urheiluhallit, liikunta- ja hiihtoalueiden pysäköintipaikat ovat paikkoja, joissa autoilija viipyy tunnin tai pari samalla ”tankaten” sähköautoaan. Jonkin verran tällaisissa kohteissa on ollut kiinnostusta latauspisteen hankintaan ja uskon kiinnostuksen kasvavan, kun sähköautot yleistyvät, sanoo Kuparinen.