Päivitetty 29.5.2023
Lumme Energia Oy (jatkossa Lumme Energia)
Y-tunnus: 2038931-6
Käyntiosoite: Prikaatinkatu 3A, 50100 Mikkeli
Puhelin: 029 1800 056 (pvm/mpm)
Verkkopalvelu: www.lumme-energia.fi
Yhteyshenkilö rekisteriasioissa: Mikko Alftan; puh. 040 560 1240
Lumme Energian asiakasrekisteri. Rekisterin rekisteröityjä ovat Lumme Energian asiakkaat ja potentiaaliset asiakkaat.
Potentiaalinen asiakkuus syntyy tyypillisesti henkilön ilmaistua kiinnostuksensa Lumme Energian palveluita kohtaan asiakastilaisuuksissa, digitaalisissa palveluissa tai muun henkilökohtaisen kohtaamisen yhteydessä.
Lumme Energia rekisterinpitäjänä tai sen sopimuksin valtuutetut henkilötietojen käsittelijät käyttävät asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden henkilötietoja tietosuojalain mukaisesti seuraaviin tarkoituksiin:
Asiakassuhteen hoitaminen ja kehittäminen
Tuotteiden ja palvelujen tarjoaminen, toimitus ja tuottaminen
Maksaminen, maksujen valvonta ja perintä
Rekisterinpitäjän tuotteiden ja palvelujen markkinointi ja etämyynti
Rekisterinpitäjän liiketoiminnan kehittäminen ja siihen liittyvä asiakaspalvelun kehittäminen sekä
Yllä mainittuja tarkoituksia varten tehty segmentointi ja profilointi
Henkilötietojen käsittely perustuu kulloinkin voimassa olevan tietosuojalain mukaisiin perusteisiin kuten:
Sopimussuhteeseen rekisteröidyn ja Lumme Energian välillä
Lumme Energian oikeutettuun etuun mm. silloin, kun Lumme Energia käyttää rekisteröidyn tietoja tuotteidensa ja palvelujensa markkinointiin tai käsittelee tietoja Suur-Savon Sähkö- konsernin sisäisesti tai palvelun tuottamiseen osallistuvan kolmannen tahon kanssa
Rekisteröidyn suostumukseen, kun rekisteröity on antanut suostumuksensa sähköiseen markkinointiin tai muuhun Lumme Energian erikseen pyytämään suostumukseen.
Lisäksi Lumme Energian henkilötietojen käsittely perustuu muihin pakottaviin, lakisääteiseen velvoitteeseen. Tällaisia lakeja ovat mm. sähkömarkkinalaki ja sitä täydentävät asetukset, energiatehokkuuslaki ja kuluttajansuojalaki.
Asiakastiedot:
nimi
henkilötunnus tai y-tunnus
asiakasnumero
yhteystiedot (osoite, puhelin ja sähköposti)
mahdolliset yhteyshenkilöt tai edustajat
muut asiakkaan tai potentiaalisen asiakkaan suostumuksella saadut tiedot, jotka ovat välttämättömiä sovitun palvelun toteuttamiseksi
sähköisen suoramarkkinoinnin luvat ja markkinointikiellot
Käyttökohteen tiedot:
osoitetiedot
kohteen käyttötarkoitus
lämmityksen riippuvuus sähköstä
energian kulutusennuste
mahdolliset pinta-ala ja tilavuustiedot
pientuotannon laitetiedot
liittymän tiedot
verkkoon kytkeytymisen tila
katkaisukriittisyys
Sopimustiedot:
sopimuksen kohde
kestoaika
sopimushinnat
laskutusosoite
mahdollinen edustajatieto
Mittaustiedot:
energian kulutus
energian tuotanto
energian laatu
Laskutustiedot:
laskutuksen perusteet
tiedot maksuista ja maksukäyttäytymisestä
pankkitiedot
Palvelutapahtumien tiedot:
tapahtuma-aika
tapahtuman syy
asiakaspuhelun nauhoitus
Asiakaskyselyjen tiedot:
palvelukokemukset
Muut asiakastiedot:
tieto kuulumisesta rekisterinpitäjän ja sen kanssa yhteistyösopimuksen tehneiden yritysten kanta-asiakas- ja vastaaviin järjestelmiin sekä järjestelmään kuuluvien etujen saamiseksi tarpeelliset tiedot
sähköautojen lataustiedot
aurinkosähkölaskuriin kerätyt tiedot
kysyntäjoustopalvelujen laitteet, mittaus- ja ohjaustiedot
Palveluiden käytöstä havainnoidut tiedot:
käytetyt palvelut
tilatut julkaisut
evästeet
aineistojen lataukset nettipalvelusta
sivujen selaustieto
selaintyyppi ja käyttöjärjestelmä
laitteen tyyppi, kuten tietokone tai mobiililaite
Palveluiden käytöstä johdetut tiedot:
analytiikan avulla palvelun havaitusta käytöstä ja/tai asiakkaan itse antamista tiedoista voidaan johtaa esimerkiksi asiakkaan mahdolliset kiinnostuksen kohteet taikka segmentoida asiakas tietynlaiseen kohderyhmään.
Hankitut tiedot:
Edellä mainittujen tietojen päivittämisessä ja rikastamisessa saatetaan käyttää ulkopuolisia tietolähteitä, jotka kuvattu tarkemmin alla kohdassa säännönmukaiset tietolähteet.
Asiakkaita koskevat tiedot saadaan asiakkailta mm. tarjouspyyntöjen, tilausten, sopimusten ja muiden kontaktien yhteydessä, sekä niistä tiedoista, jotka tallentuvat tai tallennetaan asiakkaan tuotteiden tai palvelujen käytöstä.
Potentiaalisten asiakkaiden tiedot saadaan mm. kilpailujen, arvontojen ja puhelinmyynnin yhteydessä. Tietoja kerätään myös evästeiden ja vastaavien tekniikoiden avulla kulloinkin voimassa olevan sääntelyn mahdollistamin menettelytavoin. Evästeiden käytöstä kerrotaan kunkin digitaalisen palvelun käyttöehtojen evästelauseessa.
Kaikki asiakkaiden kontaktit voidaan tallentaa. Tallenteita käytetään kontaktien todentamisessa, reklamaatioiden käsittelyssä sekä asiakaspalvelun kehittämisessä.
Henkilötietoja voidaan myös kerätä, tallentaa ja päivittää esimerkiksi Digi- ja väestötietovirasto, Suomen Asiakastieto Oy:n ja muun osoite-, päivitys- ja muuta vastaavaa palvelua tarjoavan rekisteripitäjän rekisteristä.
Tietoja päivitetään myös sähkömarkkinoiden tiedonvaihdon sääntöjen perusteella.
Rekisteröidyn tietoja ei luovuteta Lumme Energian lukuun toimivien vastaanottajien tai palvelukokonaisuuden tuottamiseen osallistuvien kolmansien tahojen ulkopuolelle ilman rekisteröidyn nimenomaista suostumusta.
Viranomaisille tietoja luovutetaan lain edellyttämissä tapauksissa, kuten esim. väärinkäytösten selvittämisessä ja ehkäisyssä.
Rekisteröidyn tietoja säilytetään vain niin kauan kuin on tarpeen kohdassa 3 määriteltyjen tarpeiden toteuttamiseksi.
Lakiin perustuvista säilytysaikavelvoitteista merkittävin on kuluttaja-asiakkaan laskutuksen oikaisuvelvoite, joka määrittää tietojen säilytysajaksi kymmenen (10) vuotta.
Henkilötietoja siirretään Euroopan unionin tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle vain tietosuojalain mukaisin menettelytavoin, esimerkiksi Euroopan komission hyväksymiä mallisopimuslausekkeita käyttäen.
Rekisteritiedot on suojattu henkilökohtaisilla käyttäjätunnuksilla ja salasanoilla. Vain tietoihin oikeutetut ja määritellyt käyttäjät pääsevät käsittelemään ylläpitämiään tietoja. Rekisteristä otetaan säännöllisin väliajoin varmuuskopiot. Asiakasrekisterin tiedot ovat tietokannoissa, jotka ovat suojattu palomuurilla, salasanoilla ja muilla teknisillä keinoilla.
10.1 Oikeus saada pääsy tietoihin ja tarkastaa tiedot
Halutessasi käyttää oikeutta tietopyyntöön, pyydämme sinua käyttämään tietopyyntölomaketta.
Tietojen tarkastuspyyntö pyytää sinua tunnistautumaan vahvasti, sillä velvollisuutemme on pitää tiedoistasi myös tämän osalta hyvää huolta.
Lumme Energia toteuttaa asiakkaan pyynnön viimeistään kuukauden kuluessa pyynnön saamisesta ja pyytäjän tunnistamisesta, ellei ole erityistä syytä pidentää vastausaikaa.
Rekisteröidyllä on oikeus saada jäljennös paperisessa tai yleisesti käytetyssä sähköisessä muodossa ja tarkastaa tässä selosteessa kuvatut, omat tietonsa. Mikäli tiedoissasi on puutteita tai korjattavaa, olethan yhteydessä Asiakaspalveluun.
10.2 Oikeus tietojen oikaisemiseen ja käsittelyn rajoittamiseen
Rekisteröidyllä on oikeus tietojen oikaisuun toimittamalla puutteelliset tai virheelliset tiedot selvityksineen. Mikäli tiedoissasi on puutteita tai korjattavaa, olethan yhteydessä Asiakaspalveluun. Mikäli rekisteröidyllä on käytössään Lumme Energian tarjoama sähköinen palvelukanava, voi hän päivittää omia tietojaan palvelujen mahdollistamissa rajoissa.
Rekisteröidyllä on myös oikeus käsittelyn rajoittamiseen sitä pyytäessään, kunnes tiedot on saatettu ajan tasalle.
10.3 Oikeus tietojen siirtoon
Rekisteröidyllä on oikeus itse antamiensa tietojen siirtoon toiseen järjestelmään. Energiamarkkinoilla palvelut edellyttävät aina sopimuksen tekemistä, jonka yhteydessä tarvittavat tiedot syntyvät uuteen järjestelmään.
Mikäli tiedoissasi on puutteita tai korjattavaa, olethan yhteydessä Asiakaspalveluun.
10.4 Oikeus tietojen poistamiseen
Rekisteröidyllä on oikeus pyytää tietojensa poistamista. Poistaminen on mahdollista kuluttaja-asiakkaan tapauksessa aikaisintaan 10 vuoden kuluttua sopimuksen päättymisestä johtuen Lumme Energian velvollisuudesta laskutuksen korjaamiseen edellä mainitulta ajanjaksolta.
Mikäli tiedoissasi on puutteita tai korjattavaa, olethan yhteydessä Asiakaspalveluun.
10.5 Oikeus vastustaa automaattista päätöksentekoa mukaan lukien profilointi
Digitaalisissa palvelukanavissa on mahdollista, että rekisteröidyn antamien tietojen perusteella tarkistetaan automaattisesti esimerkiksi sopimuskelpoisuutta.
Automaattista käsittelyä ja sen mukaista päättelyä käytettäessä rekisteröidyllä on sitä oikeus vastustaa, mikäli menettely ei ole välttämätön sopimuksen tekemistä tai täytäntöönpanoa varten.
Tällaisissa tapauksissa kerrotaan rekisteröidylle vaihtoehtoiset tavat edetä asiansa hoitamisessa muilla kanavilla.
10.6 Oikeus peruuttaa suostumus
Rekisteröidyllä on oikeus antaa suostumuksensa sähköiseen markkinointiin ja kieltää se, milloin tahansa. Tämä voidaan tehdä ottamalla yhteyttä Asiakaspalveluun, Lumme Energian sähköisten palvelujen kautta omia tietoja päivittämällä tai sähköisen uutiskirjeen kieltolinkin avulla.
10.7 Oikeus vastustaa evästeiden käyttöä
Lumme Energian digitaalisten palvelujen yhteydessä käytämme evästeitä. Palvelujen käyttöehdoissa on kerrottu evästeiden käytön estämisestä ja sen vaikutuksesta palveluun. Lumme-energia.fi-verkkosivuevästeisiin voit tutustua täällä.
10.8 Oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle
Rekisteröidyllä on oikeus valittaa kansalliselle viranomaiselle, mikäli hän kokee henkilötietojensa tulleen käsitellyksi vastoin voimassa olevaa tietosuojalainsäädäntöä. Suomessa valvova viranomainen on Tietosuojavaltuutetun toimisto. Voit lukea lisää osoitteesta: www.tietosuoja.fi.
Prikaatinkatu 3 A, PL 40,
50101 Mikkeli
Y-tunnus 2038931-6
Olemme aina apunasi, kun haluat löytää tarpeisiisi parhaiten sopivinta sähköä. Ollaan kuulolla!