Sähköautojen ympärillä elää sitkeä käsitys niiden epävar-muudesta kylmissä oloissa. Tämä harhaluulo on väärä, sillä sähköauto ei kangistu kovillakaan pakkasilla. Muutama asia kannattaa kuitenkin huomioida, kun sähköautoilee talvella.
Sähköauton edut talviajossa
Sähköautoilla esiintyy vähemmän talviajan käynnistysvaikeuksia kuin polttomoottoriautoilla, vaikka usein luullaan, etteivät sähköautot käynnisty kovilla pakkasilla. Sähkömoottorin toiminta on yksinkertaisempi kuin polttomoottorin, mikä mahdollistaa joutuisan käynnistyksen myös talvella. Sähkömoottorissa ei ole esimerkiksi pakkasella jähmettyvää öljyä tai kylmästä kangistuvaa mekaanista vaihteistoa. Sähköauto tuntuu siis kovillakin pakkasilla notkealta, mikä yllättää monet polttomoottorikuskit.
Sähköauto myös tuottaa lämpöä välittömästi, mikä lisää käyttömukavuutta. Sähköauton etu onkin erityisesti sen nopeassa lämpenemisessä. Esilämmitys autoon voidaan ajastaa joko autosta käsin tai kätevästi älypuhelinsovelluksen avulla.
Sähköauton kulutus pakkasilla
Sähköauton akun toimintasäde lyhenee kylmällä ilmalla. Toimintamatka pienenee pakkasilla hieman samaan tapaan kuin bensiiniauton kulutus kasvaa ajettua kilometriä kohden.
Käyttömatka lyhenee talvipakkasilla noin kolmasosan verran riippuen auton koosta, tehosta ja ajotavasta. Enimmillään lyhenemä voi olla jopa puolet käyttömatkasta. Oma ajotapa on ratkaiseva tekijä sähköauton virrankulutuksessa. Äkkinäinen kiihdyttely ja jarruttelu kuluttaa akkua ennakoivaa ajoa enemmän. Taloudellista ajoa kannattaa siis suosia myös sähköautoilussa.
Talvella sähköauton toimintamatkaa verottaa eniten auton sisätilan lämmitys. Onkin suositeltavaa esilämmittää sähköauto ennen ajoa, jotta sisätilan lämmitys ei lyhennä ajokilometrejä. Käytäntö on tuttu bensiiniautoista, joiden moottori tulee esilämmittää alle 5 asteen lämpötiloissa.
Pitkillä matkoilla tarvitaan suunnitelmallisuutta
Pitkillä matkoilla suunnitelmallisuus korostuu. Mitä korkeammalla kapasiteetilla sähköauto on varustettu, sitä suurempi toimintasäde sillä on. Auton virrankulutuksen voi optimoida heti ajon aluksi hyödyntämällä useista sähköautoista löytyvää ekotilaa. Ekotilassa automatiikka säätää kaasupolkimen vastetta ja ilmastointijärjestelmää siten, että energiankulutus on mahdollisimman pieni. Säästetty energia pidentää auton toimintamatkaa.
Kun pukeutuu hyvin ja asettaa sisätilan lämmityksen minimiin, säästää akun virtaa olennaiseen. Näin pitkille matkoille saa lisää toimintasädettä, kun energiaa ei kulu matkustamon lämmitykseen. Auton sisätila kyllä lämpenee, mutta hieman hitaammin.
Pitkä ajomatka kannattaa suunnitella ja aikatauluttaa ennakolta, jotta akku ei tyhjene ennen latauspistettä. Lataukseen kannattaa myös varata aikaa. Suomesta löytyy onneksi jo yli 2000 sähköauton julkista latauspistettä ja määrä kasvaa jatkuvasti.
Lumme Lataus -mobiilisovellus on kätevin tapa löytää Lumme Energian latauspisteet. Sovelluksesta näkee myös kaikki Charge & Drive -verkostoon kuuluvat julkiset latauspisteet. Sovelluksesta voi myös valita nähtäväksi oman auton lataukseen sopivat pisteet. Sovellus toimii maksuvälineenä ja ilmaisissa latauspisteissä latauksen käynnistäjänä.
Lumme Lataus -mobiilisovellus on ladattavissa App Storessa ja Google Playssa. Ohjeet ja käyttöehdot löydät Lumme Energian kotisivuilta www.lumme-energia.fi.
Auton latauksen yhteydessä kannattaa esimerkiksi ruokailla tai levähtää muuten.