Koimme tammikuun alussa jännittäviä aikoja, kun ennätyspakkasten pelättiin vaikuttuvan sähkön riittävyyteen ja pörssisähkön hinnat nousivat pilviin.
Tilanne sai valtavasti mediahuomiota ja pörssisähköön liittyvät meemit vilisivät sosiaalisessa mediassa. Myös OmaLumme-palvelussa oli ennätysmäärä käyttäjiä seuraamassa sähkönkulutustaan ja markkinahintojen kehittymistä. Pelkästään mobiilisovelluksemme käyttö kasvoi tammikuun aikana huimat 73 %.
Pakkasjakso osoitti sähköyhtiöille, miten tärkeää on tarjota laadukkaita palveluita, joiden avulla asiakkaat pystyvät ymmärtämään omaa kulutuskäyttäytymistään ja pienentämään sähkölaskuaan. Me Lumme Energialla aloitimme aktiivisen panostamisen tähän viime vuonna. Toimme OmaLumme-palveluun ensimmäisenä Suomessa algoritmin, joka osaa sähkönkulutuksen perusteella arvioida mitkä laitteet kotona ovat isoimpia sähkösyöppöjä. Lisäksi olemme tuoneet palveluun koko ajan kattavammin tietoa omasta kulutuksesta ja mahdollisuuksia vertailla sitä monipuolisesti.
OmaLumme-palvelun tarina on kuitenkin vielä ihan alussa. Kehitämme palvelua jatkuvasti ja tuomme siihen joka kuukausi parannuksia ja uusia ominaisuuksia asiakkaiden toiveiden mukaan. Olemmekin todella kiitollisia kaikesta palautteesta ja aktiivisesta vastaamisesta kyselyihin. Nämä auttavat meitä kehittämään palvelua oikeaan suuntaan ja löytämään jatkuvasti uusia ideoita käyttökokemuksen kasvattamiseksi. Tällä hetkellä isoin toive on saada lisää omaan kulutuskäyttäytymiseen perustuvia huomioita, jotka auttavat ymmärtämään sähkönkulutuksen muutoksia. Lisäksi on toivottu parannuksia kulutus- ja pörssisähkönäkymiin. Niitä työstämme parhaillaan.
Tulevaisuudessa OmaLumme-palvelu tarjoaa entistä enemmän apua kulutuksen pienentämiseksi. Teemme kovasti töitä, jotta teillä olisi jatkossa entistä paremmat työkalut hinta- ja kulutuspiikkien hallintaan. Näin arki olisi astetta rennompaa myös seuraavan kovan pakkasjakson aikana.
Niko Pehkonen
digitalisaatiojohtaja
Lumme Energia Oy