Sähköautojen kiivaimpien vastustajien pääargumentti on tämä: ”tehdas joka tekee sen sähkön, jolla auto kulkee, tuottaa joka tapauksessa hurjasti päästöjä. Siksi on jeesustelua väittää, että sähköautoilu olisi päästötöntä”.
Osa tästä lauseesta on ihan totta. Niin kauan kuin sähkön kokonaistuotantoon sisältyy päästöelementtejä, kuten vaikka kivihiiltä, sähköauto saastuttaa välillisesti ympäristöään. Oleellinen kysymys ei ole, onko sähköauto päästötön vai ei, vaan mikä on sähköauton päästöjen suhde polttomoottoriautoon.
Tarkastellaan tätä asiaa vähän tilastojen valossa.
Ensimmäinen asia on, kuinka paljon energiaa kuluu, itse energian siirtämiseen kulkuneuvoon? Siitä kun öljy löydetään maasta siihen, kun se on muutettu bensaksi ja siirretty autoon menee 26 Megajoulea. Tämä jokaista sataa kilometriä kohden mitä autolla ajetaan. Sähkön tuotossa tämä luku on paljon suurempi. Matka siitä, kun sähköä ruvetaan tuottamaan siihen pisteeseen, kun se on löytänyt tiensä sähköauton akkuun, kuluttaa energiaa 74 Megajoulea. Itse energian tekeminen ja siirtäminen autoon on siis polttomoottoriautossa ekologisempi ratkaisu.
(Näitä lukuja voi muuten hauskasti konvertoida myös kaloreiksi. 26 Megajoulea on 6216 Kilokaloria eli ihmisen suurin piirtein kolmen päivän ruoantarve. 74 Megajoulea on 17686 kilokaloria, ja sillä määrällä keskivertoihminen tikittää eteenpäin jo reilusti yli viikon. Kauramoottorista puhuminen on siis mitä suurimmassa määrin perusteluja. Ruoka muuttuu laskennalliseksi energiaksi aika samalla logiikalla, kun bensa tai sähkö muuttuu energiaksi).
Seuraava tekijä on, kuinka paljon auto sitten käyttää energiaa itse liikkumiseen eteenpäin? Otetaan matkaksi kaikkien hahmottama sata kilometriä eteenpäin. Sadalla kilometrillä polttomoottoriauto käyttää 142 Megajoulea energiaa. Nyt suhdeluku muuttuu sähköautoilijan suuntaan huomattavasti ekologisemmaksi. Sähköauto käyttää tähän vastaavaan sadan kilometrin matkaan vain 38 Megajoulea. Kokonaisarviossa sähköauto on ekologisempi. Polttomoottoriauto käyttää energian tekemiseen, siirtämiseen ja käyttämiseen 168 Megajoulea energiaa, kun taas sähköauto käyttää vastaavaan vain 112 Megajoulea energiaa. Sähköautolla ajaminen on näin laskettuna kolmanneksen ekologisempaa kuin polttomoottoriautolla ajaminen.
Vaikka sähköauto ei voi paeta itse energian alkulähteen tuotantomuotoa, se joka tapauksessa käyttää energiaa huomattavasti vähemmän kuin polttomoottoriauto. On myös huomioitavaa missä ”pakollinen” luonnon saastutus tapahtuu. Polttomoottoriauto tuottaa päästöt siellä, missä ihmiset ovat, ja hengittävät niitä keuhkoihinsa. Energiavoimalat taas sijaitsevat yleensä aika kaukana välittömien asutuskeskusten ulkopuolella, ja tuuppaavat päästöt pitkistä piipuista korkealle ilmaan - ainakin tämmöisen suhteellisen lyhyen ihmisen (169cm) keuhkojen ulottumattomiin.
Tarkastellaan asiaa vielä näiden standardi-kasvihuonepäästöjen eli CO2 lukemien osalta. Ja katsotaan vielä erikseen hybridit, koska niitä on Suomessa viisi kertaa enemmän kuin sähköautoja. Kokonaiskasvihuonepäästöt (tuotanto,siirto,käyttö) polttomoottoriautossa ovat keskiarvolla 125g/km. Hybridiautossa päästöt ovat 82g/km. Hybridiautotkin ovat siis huomattavasti ekologisempia kuin polttomoottoriautot. Käytetyssä kokonaisenergiassa hybridin lukema on 108 Megajoulea mitä vastaan polttomoottoriautossa määrä on 168 Megajoulea.
Sähköautoilu, ajat sitten hybridillä tai täyssähköautolla, on siis selvästi ekologisempaa kuin polttomoottoriautolla ajaminen. Sähköntuotantoon kuluttaja voi taas ottaa kantaa valitsemalla ekologisesti tuotetun sähkön.